Copiii nu mai știu să asculte și să vorbească. Legătura cu accesul la telefoane mobile de la vârste fragede

de: Alexandru Puiu
21 10. 2024

Utilizarea excesivă a telefoanelor mobile la vârste fragede începe să afecteze semnificativ abilitățile de comunicare ale copiilor. Un studiu recent a relevat că accesul crescut la smartphone-uri are un impact negativ asupra capacității acestora de a vorbi și de a asculta, ridicând îngrijorări cu privire la modul în care tehnologia influențează dezvoltarea abilităților de comunicare ale tinerilor pe termen lung.

Impactul telefoanelor mobile asupra abilităților de comunicare

Potrivit unui sondaj realizat de YouGov, 69% dintre liderii din mediul de afaceri cred că accesul crescut la smartphone-uri va dăuna abilităților de vorbire și ascultare ale copiilor. Aceste cifre au fost publicate într-un raport realizat de Comisia pentru Educație în Comunicare din Anglia, care atrage atenția asupra necesității unor intervenții guvernamentale pentru a preveni agravarea situației.

Raportul subliniază importanța oracy – adică abilitățile de a vorbi, asculta și comunica eficient – și solicită ca aceasta să devină un pilon central în educația copiilor, alături de citire, scriere și aritmetică.

Într-o lume în care tehnologia automatizează sarcini de rutină, abilitățile de comunicare vor deveni esențiale pentru viitorii angajați, iar companiile vor căuta din ce în ce mai mult persoane capabile să comunice eficient. În plus, un deficit semnificativ în abilitățile de vorbire și ascultare este deja prezent în rândul tinerilor absolvenți, ceea ce ar putea afecta capacitatea acestora de a se integra pe piața muncii.

Procentul copiilor cu telefoane mobile și de la ce vârstă

Nevoia de educație centrată pe comunicare

Geoff Barton, președintele Comisiei pentru Educația în Comunicare din Anglia, subliniază că abilitățile de comunicare sunt mai importante ca oricând. Într-o eră a tehnologiei și a inteligenței artificiale, tinerii trebuie să fie capabili să pună întrebări, să formuleze idei și să își exprime punctele de vedere într-un mod coerent și convingător, conform The Telegraph.

Pentru a aborda aceste probleme, raportul solicită Guvernului să introducă evaluări formale ale abilităților de vorbire și ascultare ca parte din examenul GCSE de Limba Engleză. De asemenea, se subliniază necesitatea ca profesorii să fie pregătiți să folosească discuțiile ca metodă de învățare eficientă în clasă.

Astfel, deși smartphone-urile aduc beneficii evidente în ceea ce privește accesul la informație și conectivitatea, utilizarea excesivă a acestora la vârste fragede poate avea consecințe negative asupra dezvoltării abilităților de comunicare ale copiilor, care sunt esențiale pentru succesul în viața personală și profesională.